Heart To Heart : Rezeki

Assalamualaikum and hello love. No photos for today's post. I just have a few things to say.


Rezeki. I always believe semua ada rezeki masing-masing. As in, everyone has their own portion of happiness and sadness.


Ada orang diberikan rezeki dari segi kewangan. Yes, living it large. Mungkin lahir dari family yang berada, mungkin diberikan rezeki kerja yang gajinya lumayan. Mungkin juga bersuamikan lelaki yang pandai cari duit. Boleh hidup senang, cukup pakai minum, shopping sana sini, travel all over the world. Bersyukurlah.


Ada orang rezeki lebih dari segi kesihatan. Alhamdulillah sihat selalu, penyakit kronik yang besar-besar takda. Sometimes we take our health condition for granted, the fact that we are breathing everyday, no sickness and live happily without having the need to be worried about health. Bersyukurlah.


Rezeki dari segi keluarga. Ada keluarga yang best. Parents yang cool, adik beradik yang sekepala, dapat zuriat banyak dan sbgnya. Ada orang yang dilahirkan dalam keluarga yang chaos, bercerai-berai, adik beradik bergaduh, haiihhh there's a lot of problems in family to be honest. Don't you think family yang baik itu adalah rezeki jugak? Bersyukurlah.


Jodoh. Jodoh semua orang tak sama. Ada yang awal, ada yang lambat. Both of my sisters got married when they were 24 years old and I got married when I was 30 years old. I was pressured by everyone except for my family. Yes, biasanya orang luar yang lagi suka jaga tepi kain orang, especially yang  makcik2 and kawan2 yang dah kahwin and dah beranak pinak. Sadly, you can't stop people from asking. Jodoh awal? Alhamdulillah. Jodoh lambat? Alhamdulillah jugak. Bersyukurlah.


Banyak sebenarnya jenis-jenis rezeki yang Allah bagi, cuma mungkin kita tak sedar. We constantly compare what we have dengan apa yang orang lain ada. Kalau nak compete macam ni, sampai mati pun kita tak kan satisfied.  Kita always focus on ape yang kita TAK ADA daripada BE GRATEFUL dengan apa yang kita ada. Kenapa? Simply because we will never be satisfied with what we have. 


Ingatlah yang semua ada portion masalah masing-masing. Kita senyum di luar tapi kita sedih di dalam, tiada siapa yang tahu. Kita ada masalah tapi tak bermakna masalah kita itu paling besar dalam dunia ni. Orang lain pun ada masalah dan mungkin lebih teruk daripada kita. The world does not revolves around one person. Dunia ni hak semua orang.  Sebab tu lah kita kena always be realistic, be logical and be courteous. Never put blame on others because every decision yang kita buat datang daripada sendiri, bukan orang lain. Bila buat keputusan jangan ikut perasaan, nanti makan diri. Jangan jadi selfish, never think it's all about ME, MYSELF and I. Semua orang ada perasaan and hati semua orang pun kena jaga. Jadilah orang yang bertimbang rasa.


Allah akan beri rezeki when the time is right, bila DIA tahu kita dah bersedia. It is as simple as that. What we can do is to try harder, work for it, cari solution and be patient.Jangan lupa untuk muhasabah diri, betulkan apa yang kurang. Insyaallah rezeki itu akan sampai jugak. Percayalah.


We can never satisfy everyone. NEVER. Akan ada yang terasa hati, akan ada yang tak happy dengan kegembiraan kita, ahhhh macam-macam lagi lah kalau nak elaborate. Okay lah, that's all I want to blab on today.  I'll see you girls next time with beauty posts okay? :)





Thanks for reading love! :)




Till then,





CONVERSATION

13 comments:

  1. Replies
    1. ahahah nothing, it's just one of those days I think people around me (myself too) need to reflect on their lives and just be grateful with what we have. :)

      Delete
  2. Alhamdulillah syukur atas rezeki kurniaan-Nya.. thanks for reminding kak sabby :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. U r welcome Anis, sama2 kita remind each other okay? :) <3

      Delete
  3. I agree every single thing u said. sometime kita terlupa ada orang yang hidupnya lebih susah dan teruk daripada kita..

    ReplyDelete
  4. so true... rezeki tu Allah yang bagi.. dan bersyukur itu sangat perlu.. tahnk you untuk entry ini kak sabby, remembering each other.. sebab terkadang kita terleka dan terlupa... :D

    ReplyDelete
  5. thanks for the reminder. I've been feeling low lately.. gotta BERSYUKUR more.. lots of great things happening so stop focusing on things in life that isn't going the way you want it to.T_T

    ashchroniclesletsfly.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. I never really comment on your blog but I do follow your updates. In this post, it is true. My relatives are now pressuring me, asking me when do I get married, am I with someone now, apart from that my education path took longer than it would normally would, my cousins younger than me will graduate earlier than me, some sneered at the fact that I had to take a longer path to get my education. But to me, all that, I still am thankful because even if I took a longer path, I did have more experience than if I took the shorter path.

    ReplyDelete
  7. I miss your deep talks Kak Sabby!

    ReplyDelete
  8. Sangat setuju, rezeki datang dalam berbagai bentuk, kita yang kadang-kadang tak sedar, Allahuakbar :(

    ReplyDelete
  9. Agreed...Sometimes we (or me -_-) do forget that there are less fortunate people out there.. Selalu fikir kenapa kita tak dapat mcm diaorg tu.. Sebab tu selalu kena ingatkan diri sendiri syukurlah dgn apa yg kita ada.. Tapi kadang2 tu kita ok je cuma org lain yg tak puas hati, suka menilai kenapa mcm ni kenapa mcm tu. Itu yg jadi penyebab kita mula persoalkan semua.. Susah nak puaskan semua but at least they should understand also. Ini semua kerja Tuhan. Dia yg tentukan semua dan bukan kita. Kita just merancang, dan sebaik2 perancang adalah Allah SWT jua...

    ReplyDelete

Instagram

Follow Us